Breikin EM-kisat käytiin Sotsissa - Suomeen kotiintuomisina pronssia!

Kansainvälinen kisakalenteri kohti Olympialaisia polkaistiin käyntiin juhannusviikonloppuna kun Venäjän Sotsissa järjestettiin kaksipäiväiset breikin EM-kisat. Titteleistä taisteltiin B-boy ja B-girl -soolobattleissa sekä maiden välisessä 5 vs. 5 crewbattlessa. Soolobattleissa Suomea edusti Johannes "Hatsolo" Hattunen ja Niklas "Slick Nick" Isola sekä B-girl sarjassa Kristiina "Stinkki" Mikhel. Suomen crewiä täydensi edellä mainittujen lisäksi Kimmo "Haiku" Korpela sekä Pontus "P-Tech" Linder. Myös tuomaristossa nähtiin kotimaista osaamista kun lajin suomalainen pioneeri ja maajoukkueen päävalmentaja Jussi "Focus" Sirviö oli mukana viiden tuomarin paneelissa molempina päivinä.

Soolokisojen osalta suomalaismenestyksestä vastasi Hatsolo, joka sijoittui EM-pronssille! Hatsolo eteni ensimmäiseltä kierrokselta jatkoon voittamalla top 32 -kierroksella ruotsalaisen The R:n, top 16 -kierroksella saksalaisen Said:n ja top 8 -kierroksella portugalilaisen Deeogon. Semifinaaleissa Venäjän Jamal vei pidemmän korren roundein 2-0, joten edessä oli pronssibattle. Pronssibattlessa vastaan asettui Espanjan Xak. Battlesta muodostuikin melkoinen trilleri, jonka Hatsolo vei kokemuksella ja taktikoinnilla nimiinsä roundein 2-1. Onnea Hatsolo!

Myös Slick Nick eteni karsinnoista jatkoon ja top 32 -kierroksella vastaan asettui Ranskan Lagaet, joka oli tuomareiden silmissä vahvempi yhden roundin battlessa. Yhteensä sarjassa oli kaikkiaan 55 kisaajaa. B-girl -battleissa karsinnoista pääsi jatkoon 16 parasta yhteensä 41:n kisaajan joukosta. Kristiina oli rankingissa karsintojen 24., eli matka päättyi tällä kertaa karsintoihin loistavasta suorituksesta huolimatta.

Soolobattlet olivat lopulta melkoista Venäjän juhlaa, kun b-girl -sarjan voittajaksi kruunattiin BC One -kisankin voittanut Kastet. B-boy -sarjan voiton taas vei nimiinsä kokenut kehäkettu Kosto.

Toisena kisapäivänä Euroopan kuninkuudesta lähti kisaamaan yhteensä 17 ryhmää, joista battle -vaiheeseen pääsi 8. Suomen sijoitus karsinnoissa oli vahvan karsintabattlen jälkeen viides ja matka siis jatkui kohti Top 8 -kierrosta, jossa vastaan asettui Portugali. Viiden roundin battlesta kehkeytyi tasainen mittelö, jonka Portugali vei nimiinsä roundein 4-1 ja eteni näin jatkoon kohti semifinaaleja.

Top 8 -kierroksen tappiosta huolimatta Suomi sijoittui viidenneksi lopullisissa rankingissa ja tiimi pääsi näin palkintosijoille! Venäjä oli odotetun vahva myös crew -sarjassa ja voitti mestaruuden vietyään Espanjaa vastaan käydyn finaalin nimiinsä roundein 10-0. Tarkempiin tilastoihin ja statistiikkaan viikonlopun osalta voi tutustua täältä. Viikonlopun battlet ja mahdolliset striimitallenteet on katsottavissa Venäjän tanssiurheiluliiton Youtube-kanavalla.

WDSF:n kisakausi jatkuu näillä tiedoilla lokakuussa kun breikin MM-kisat järjestetään Kiinassa. Lisätietoa kisoista saadaan toivottavasti piakkoin! Alla vielä valitut palat Suomen joukkueen fiiliksistä EM-kisojen jälkimainingeissa: